Obsah výcviku

Sebezkušenost, teorie a nácvik dovedností

(prezenční část výcviku)

 

I.ROČNÍK

1.teorie

Perspektiva zaměřená na terapeuta, Téma: Mapování

Zaměření na základní dovednosti frekventanta v pozorování  různých perspektiv (terapeut, klient, vztah terapeut-klient, kontext a pole), různých aspektů terapeutické situace (kognitivní, afektivní, tělesné, behaviorální), různých modů fungování mysli (aktivní a pasivní, pravohemisférové a levohemisférové), zaměření pozornosti  dovnitř a navenek, mapování osobního modu  fungování frekventanta.

1. skupinová sebezkušenost

2. skupinová sebezkušenost

3. skupinová sebezkušenost

4. skupinová sebezkušenost

 

 

II.ROČNÍK

5. skupinová sebezkušenost

6. skupinová sebezkušenost

7. skupinová sebezkušenost

8. skupinová sebezkušenost

2.teorie

Perspektiva zaměřená na terapeuta, Téma:Porozumění

Zaměření na zjišťování dovednosti   frekventanta v porozuměníklientovi a  terapeutické situaci, konceptualizaci,  schopnosti hypotetizovat, mapování osobního modu fungování frekventanta.

   

III. ROČNÍK

9. skupinová sebezkušenost

10. skupinová sebezkušenost

3. teorie

Širší perspektiva zaměřená na klienta, Téma: Kontrakt a setting

Zaměření na utváření psychoterapeutického rámce v různých kontextech (zdravotnické, poradenské, atd.), domlouvání kontraktu a stanovení settingu psychoterapie

Teorie: vymezení a vyvtvoření rámce pro terapeutický proces a  vhodných podmínek pro terapeutickou práci

1. Nácvik dovedností:  domluva settingu, domluva kontraktu 

4. teorie

Perspektiva  zaměřená na klienta, Téma: Diagnostika

Zaměření na porozumění klientovi- jeho problému, osobě a vývoji

Teorie: diagnostika vývoje klienta, vývoj problému klienta, explorace , schopnost přesouvat pozornost k různým perspektivám a aspektům- klienta,terapeuta, vztahu, situace, explorace dotazováním a  pozorováním

2. Nácvik dovedností: diagnostika problému klienta,  diagnostika osoby klineta (kdo je, jak funguje, jeho osobní příběh a vývoj), základní explorační dovednosti

Kolokvium 1

 

Ve 3. ročníku zahajujeme také neprezenční část výcviku- individuální a skupinovou supervizi,

individuální sebezkušenost.

 

IV. ROČNÍK

5. teorie

Perspektiva  zaměřená na klienta, Téma: Case Formulace

Zaměření na formulování případu a z toho odvozeného plánování terapie, diagnostika fungování  klienta (emoce, kognice, chování, vztahy, systémy), porozumění individuálním maladaptivním vzorcům a opakujícím se souvislostem klienta, stabilizační, podpůrné intervence, budování pracovní aliance

Teorie:diagnostika: konceptualizace problému klienta, jeho vývoje a  osoby klienta, vytvoření základních hypotéz v daných oblastech

3. Nácvik dovedností: formulace případu, diagnostika opakujícího se maladaptivního vzorce

6. teorie

Perspektiva   zaměřená na klienta, Téma: Psychoterapeutické intervence

Zaměření na intervence k prohlubování uvědomění (především v oblasti emocí, těla, kognicí, chování, vztahů a kontextu), připravenost ke změně, udržování terapeutické aliance

Teorie: různé procesy změny, intervence k navození změny v určitých oblastech (prohlubování uvědomění, emoce, kognice, chování, tělo, postoje, systémy, vztahy, existence)

4. Nácvik dovedností: intervence na prohlubování uvědomění emocí, kognicí  a chování

7. teorie

Perspektiva zaměřená na vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapeutický vztah

Zaměření na porozumění vztahovým jevům, vztahovým očekáváním, vztahovým potřebám, vývojové hledisko, přenosové a protipřenosové jevy, koncepce spoluutváření, diagnostika pomocí vztahové perspektivy a budování vztahu

Teorie:, nespecifcké, obecné a specifické faktory změny, význam teraputického vztahu v terapii, schopnost práce s implicitním vztahováním, budování bezpečného vztahu a dobré pracovní aliance

5. Nácvik dovedností: vyvtváření  vztahového  bezpečí, utváření pracovní aliance

8. teorie

Perspektiva   zaměřená na vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapeutický proces (vztahově pojatý)

Zaměření na průběh terapeutického procesu, jeho fáze a úkoly, především z pohledu vztahové perspektivy

Teorie: explicitní práce s terapeutickým vztahem (přenos-protipřenos, interpretace, sebeodhalení), terapeutický proces- fáze terapeutického procesu, proces vývoje terapeutického vztahu,  řízení  terapeutického procesu (počátek, střed, končení) a přizpůsobování procesu  závažnosti stavu, osobnosti klienta, očekávání, připravenosti na změnu

6. Nácvik dovedností: explicitní  vztahová práce, práce s rupturami aliance, adaptace intervencí klientovi a procesu

Kolokvium 2

 

V. ROČNÍK

9. teorie

Kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 1.

Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí  a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím

Teorie:základní diagnostické skupiny- deprese, úzkosti, suicidalita, trauma

7. Nácvik dovedností: práce s klienty(pacienty s potížemi uvedeného dg. okruhu

10. teorie

Kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 2., proces končení v psychoterapii

Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí  a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím

Teorie:základní diagnostické skupiny- neurozy, psychozy, závislosti

8. Nácvik dovedností: končení v psychoterapii

11. teorie

Kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 3.

Teorie:základní diagnostické skupiny-poruchy osobnosti, somatizace

Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí  a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím

12. teorie

 Perspektiva zaměřená na širší kontext a  pole, Téma: Intervence zaměřené na terapeuta a přesah

Teorie: Zaměření na  spirituální a existenciální kontext a rozměr psychoterapie, na proces osobní a profesní integrace, rozvíjení osobního terapeutického přístupu a syntézu předchozích témat, zaměření na osobu terapeuta, péči o sebe, limity práce, kreativita a profese terapeuta, etický rozměr terapeutické práce

 

Kolokvium 3

 

 

Závěrečné zkoušky