Sebezkušenost, teorie a nácvik dovedností
(prezenční část výcviku)
I.ROČNÍK
1.teorie
Perspektiva zaměřená na terapeuta, Téma: Mapování
Zaměření na základní dovednosti frekventanta v pozorování různých perspektiv (terapeut, klient, vztah terapeut-klient, kontext a pole), různých aspektů terapeutické situace (kognitivní, afektivní, tělesné, behaviorální), různých modů fungování mysli (aktivní a pasivní, pravohemisférové a levohemisférové), zaměření pozornosti dovnitř a navenek, mapování osobního modu fungování frekventanta.
1. skupinová sebezkušenost
2. skupinová sebezkušenost
3. skupinová sebezkušenost
4. skupinová sebezkušenost
II.ROČNÍK
5. skupinová sebezkušenost
6. skupinová sebezkušenost
7. skupinová sebezkušenost
8. skupinová sebezkušenost
2.teorie
Perspektiva zaměřená na terapeuta, Téma:Porozumění
Zaměření na zjišťování dovednosti frekventanta v porozuměníklientovi a terapeutické situaci, konceptualizaci, schopnosti hypotetizovat, mapování osobního modu fungování frekventanta.
III. ROČNÍK
9. skupinová sebezkušenost
10. skupinová sebezkušenost
3. teorie
Širší perspektiva zaměřená na klienta, Téma: Kontrakt a setting
Zaměření na utváření psychoterapeutického rámce v různých kontextech (zdravotnické, poradenské, atd.), domlouvání kontraktu a stanovení settingu psychoterapie
Teorie: vymezení a vyvtvoření rámce pro terapeutický proces a vhodných podmínek pro terapeutickou práci
1. Nácvik dovedností: domluva settingu, domluva kontraktu
4. teorie
Perspektiva zaměřená na klienta, Téma: Diagnostika
Zaměření na porozumění klientovi- jeho problému, osobě a vývoji
Teorie: diagnostika vývoje klienta, vývoj problému klienta, explorace , schopnost přesouvat pozornost k různým perspektivám a aspektům- klienta,terapeuta, vztahu, situace, explorace dotazováním a pozorováním
2. Nácvik dovedností: diagnostika problému klienta, diagnostika osoby klineta (kdo je, jak funguje, jeho osobní příběh a vývoj), základní explorační dovednosti
Kolokvium 1
Ve 3. ročníku zahajujeme také neprezenční část výcviku- individuální a skupinovou supervizi,
individuální sebezkušenost.
IV. ROČNÍK
5. teorie
Perspektiva zaměřená na klienta, Téma: Case Formulace
Zaměření na formulování případu a z toho odvozeného plánování terapie, diagnostika fungování klienta (emoce, kognice, chování, vztahy, systémy), porozumění individuálním maladaptivním vzorcům a opakujícím se souvislostem klienta, stabilizační, podpůrné intervence, budování pracovní aliance
Teorie:diagnostika: konceptualizace problému klienta, jeho vývoje a osoby klienta, vytvoření základních hypotéz v daných oblastech
3. Nácvik dovedností: formulace případu, diagnostika opakujícího se maladaptivního vzorce
6. teorie
Perspektiva zaměřená na klienta, Téma: Psychoterapeutické intervence
Zaměření na intervence k prohlubování uvědomění (především v oblasti emocí, těla, kognicí, chování, vztahů a kontextu), připravenost ke změně, udržování terapeutické aliance
Teorie: různé procesy změny, intervence k navození změny v určitých oblastech (prohlubování uvědomění, emoce, kognice, chování, tělo, postoje, systémy, vztahy, existence)
4. Nácvik dovedností: intervence na prohlubování uvědomění emocí, kognicí a chování
7. teorie
Perspektiva zaměřená na vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapeutický vztah
Zaměření na porozumění vztahovým jevům, vztahovým očekáváním, vztahovým potřebám, vývojové hledisko, přenosové a protipřenosové jevy, koncepce spoluutváření, diagnostika pomocí vztahové perspektivy a budování vztahu
Teorie:, nespecifcké, obecné a specifické faktory změny, význam teraputického vztahu v terapii, schopnost práce s implicitním vztahováním, budování bezpečného vztahu a dobré pracovní aliance
5. Nácvik dovedností: vyvtváření vztahového bezpečí, utváření pracovní aliance
8. teorie
Perspektiva zaměřená na vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapeutický proces (vztahově pojatý)
Zaměření na průběh terapeutického procesu, jeho fáze a úkoly, především z pohledu vztahové perspektivy
Teorie: explicitní práce s terapeutickým vztahem (přenos-protipřenos, interpretace, sebeodhalení), terapeutický proces- fáze terapeutického procesu, proces vývoje terapeutického vztahu, řízení terapeutického procesu (počátek, střed, končení) a přizpůsobování procesu závažnosti stavu, osobnosti klienta, očekávání, připravenosti na změnu
6. Nácvik dovedností: explicitní vztahová práce, práce s rupturami aliance, adaptace intervencí klientovi a procesu
Kolokvium 2
V. ROČNÍK
9. teorie
Kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 1.
Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím
Teorie:základní diagnostické skupiny- deprese, úzkosti, suicidalita, trauma
7. Nácvik dovedností: práce s klienty(pacienty s potížemi uvedeného dg. okruhu
10. teorie
Kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 2., proces končení v psychoterapii
Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím
Teorie:základní diagnostické skupiny- neurozy, psychozy, závislosti
8. Nácvik dovedností: končení v psychoterapii
11. teorie
Kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient, Téma: Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 3.
Teorie:základní diagnostické skupiny-poruchy osobnosti, somatizace
Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím
12. teorie
Perspektiva zaměřená na širší kontext a pole, Téma: Intervence zaměřené na terapeuta a přesah
Teorie: Zaměření na spirituální a existenciální kontext a rozměr psychoterapie, na proces osobní a profesní integrace, rozvíjení osobního terapeutického přístupu a syntézu předchozích témat, zaměření na osobu terapeuta, péči o sebe, limity práce, kreativita a profese terapeuta, etický rozměr terapeutické práce
Kolokvium 3