Obsah výcviku

Teorie a nácvik dovedností:

 

 I.ROČNÍK

1.setkání, perspektiva zaměřená na terapeuta
Mapování
Zaměření na základní dovednosti frekventanta v pozorování  různých perspektiv (terapeut, klient, vztah terapeut-klient, kontext a pole), různých aspektů terapeutické situace (kognitivní, afektivní, tělesné, behaviorální), různých modů fungování mysli (aktivní a pasivní, pravohemisférové a levohemisférové), zaměření pozornosti  dovnitř a navenek, mapování osobního modu  fungování frekventanta.
  

II.ROČNÍK

2.setkání, perspektiva zaměřená na terapeuta
Porozumění
Zaměření na zjišťování dovednosti   frekventanta v porozuměníklientovi a  terapeutické situaci, konceptualizaci,  schopnosti hypotetizovat, mapování osobního modu fungování frekventanta.
   

III. ROČNÍK

3.setkání, širší perspektiva zaměřená na klienta
Kontrakt a setting
Zaměření na utváření psychoterapeutického rámce v různých kontextech (zdravotnické, poradenské, atd.), domlouvání kontraktu a stanovení settingu psychoterapie
Teorie: vymezení a vyvtvoření rámce pro terapeutický proces a  vhodných podmínek pro terapeutickou práci
Nácvik dovedností: domluva settingu, domluva kontraktu
 
4.setkání, perspektiva  zaměřená na klienta
Diagnostika
Zaměření na porozumění klientovi- jeho problému, osobě a vývoji
Teorie: diagnostika vývoje klienta, vývoj problému klienta, explorace , schopnost přesouvat pozornost k různým perspektivám a aspektům- klienta,terapeuta, vztahu, situace, explorace dotazováním a  pozorováním
Nácvik dovedností: diagnostika problému klienta,  diagnostika osoby klineta (kdo je, jak funguje, jeho osobní příběh a vývoj), základní explorační dovednosti
 

   Kolokvium 1

 

IV. ROČNÍK

5.setkání, perspektiva  zaměřená na klienta
Case Formulace
Zaměření na formulování případu a z toho odvozeného plánování terapie, diagnostika fungování  klienta (emoce, kognice, chování, vztahy, systémy), porozumění individuálním maladaptivním vzorcům a opakujícím se souvislostem klienta, stabilizační, podpůrné intervence, budování pracovní aliance
Teorie:diagnostika: konceptualizace problému klienta, jeho vývoje a  osoby klienta, vytvoření základních hypotéz v daných oblastech
Nácvik dovedností: formulace případu, diagnostika opakujícího se maladaptivního vzorce
 
6.setkání, perspektiva   zaměřená na klienta
Psychoterapeutické intervence
Zaměření na intervence k prohlubování uvědomění (především v oblasti emocí, těla, kognicí, chování, vztahů a kontextu), připravenost ke změně, udržování terapeutické aliance
Teorie: různé procesy změny, intervence k navození změny v určitých oblastech (prohlubování uvědomění, emoce, kognice, chování, tělo, postoje, systémy, vztahy, existence)
Nácvik dovedností: intervence na prohlubování uvědomění emocí, kognicí  a chování
 
7.setkání, perspektiva zaměřená na vztah terapeut-klient
Psychoterapeutický vztah
Zaměření na porozumění vztahovým jevům, vztahovým očekáváním, vztahovým potřebám, vývojové hledisko, přenosové a protipřenosové jevy, koncepce spoluutváření, diagnostika pomocí vztahové perspektivy a budování vztahu
Teorie:, nespecifcké, obecné a specifické faktory změny, význam teraputického vztahu v terapii, schopnost práce s implicitním vztahováním, budování bezpečného vztahu a dobré pracovní aliance
Nácvik dovedností: vyvtváření  vztahového  bezpečí, utváření pracovní aliance
 
8.setkání, perspektiva   zaměřená na vztah terapeut-klient
Psychoterapeutický proces (vztahově pojatý)
Zaměření na průběh terapeutického procesu, jeho fáze a úkoly, především z pohledu vztahové perspektivy
Teorie: explicitní práce s terapeutickým vztahem (přenos-protipřenos, interpretace, sebeodhalení), terapeutický proces- fáze terapeutického procesu, proces vývoje terapeutického vztahu,  řízení  terapeutického procesu (počátek, střed, končení) a přizpůsobování procesu  závažnosti stavu, osobnosti klienta, očekávání, připravenosti na změnu
Nácvik dovedností: explicitní  vztahová práce, práce s rupturami aliance, adaptace intervencí klientovi a procesu
 

 Kolokvium 2

 

   

V. ROČNÍK

9.setkání, kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient
Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 1.
Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí  a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím
Teorie:základní diagnostické skupiny- deprese, úzkosti, suicidalita, trauma
Nácvik dovedností: práce s klienty(pacienty s potížemi uvedeného dg. okruhu
 
10.setkání, kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient
Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 2., proces končení v psychoterapii
Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí  a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím
Teorie:základní diagnostické skupiny- neurozy, psychozy, závislosti
Nácvik dovedností: končení v psychoterapii
 
11.setkání, kombinace perspektivy zaměřené na klienta a vztah terapeut-klient
Psychoterapie zaměřená na různé diagnostické problémy a okruhy 3.
Teorie:základní diagnostické skupiny-poruchy osobnosti, somatizace
Zaměření na porozumění a intevence v rámci různých diagnostických skupin, modifikace základních intervencí  a terapeutickémho vztahu těmto specifickým situacím
 
12.setkání, perspektiva zaměřená na širší kontext a  pole
Intervence zaměřené na terapeuta a přesah
Teorie: Zaměření na  spirituální a existenciální kontext a rozměr psychoterapie, na proces osobní a profesní integrace, rozvíjení osobního terapeutického přístupu a syntézu předchozích témat, zaměření na osobu terapeuta, péči o sebe, limity práce, kreativita a profese terapeuta, etický rozměr terapeutické práce
 

 Kolokvium 3

 

 

Závěrečné zkouškové kolokvium