Popis výcviku

Výcvik integrace v psychoterapii (VIP6)  

Vzdělávací program v psychoterapii

 

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA VÝCVIKU 

Program výcviku byl od roku 2007 připravován ve spolupráci s Katedrou psychologie FSS MU Brno a The European Association for Integrative Psychotherapy (EAIP).

Výcvik integrace v psychoterapii nyní pořádají společnosti Integrace v psychoterapii s.r.o. a Perspektivy psychoterapie s.r.o.

 Aktuálně probíhá 4. a 5. běh výcviku, na podzim 2025 otevíráme 6. běh výcviku.

 

TEORETICKÉ UKOTVENÍ VÝCVIKU

Náš výcvik se zaměřuje na proces integrace v psychoterapii. Lektoři sami vycházejí z asimilativního modelu integrace v psychoterapii (integrace poznatků z jiných směrů do vlastního základního směru). Pro vzdělávání výcvikových frekventantů je ústřední výzkumně podložený integrativní model společných účinných faktorů přítomných v psychoterapeutické praxi hlavních psychoterapeutických přístupů (Goldfried, 1995; Evans, 2005). Zvláštní důraz klade program výcviku na vztahové aspekty společných účinných faktorů (Norcross, 2011).

V našem pojetí integrace nejde o vytváření nové psychoterapeutické metateorie ani o technický eklekticismus bez teoretického zázemí. Během výcviku si studenti osvojují schopnost vlastní integrativní perspektivy jako neustálého procesu vzdělávání a tvořivosti, které směřují k přístupu „šitému na míru“ konkrétní terapeutické situaci.

Frekventanti se naučí také základní terapeutické dovednosti (Hill, 2009), které vedou k posílení účinných faktorů, a postupně si budují schopnost systematické konceptualizace případu (case formulation) (Ingram, 2006; Eells, 2007). Výcvik je postaven tak, aby podporoval frekventanty ve vytváření vlastního terapeutického přístupu, ve kterém budou integrovat získané teoretické i praktické znalosti. 

Lektoři jsou vzdělaní v různých psychoterapeutických přístupech (psychodynamická psychoterapie, gestalt terapie, rodinná a systemická terapie, psychoanalytická psychoterapie, existenciální analýza, body terapie) a ve své praxi přirozeně adoptovali integrativní přístup k integraci v psychoterapii a dále se v něm vzdělávají.

 

 

 

STRUKTURA VÝCVIKU:

Komplexní 5-letý komunitní výcvik se skládá z 350 hodin sebezkušenost (300 skupinová, 50 individuální), 500 hodin teorie a nácviku praktických  dovedností a 176 hodin supervize, výcvik zahrnuje tedy celkem  1026 hodin

Na pravidelných čtyřdenních setkáních velké skupiny 5x ročně studenti absolvují skupinovou sebezkušenost, teorii a výukovou supervizi specifických dovedností. Tato část výcviku trvá pět let.

K tomu navíc ještě studenti absolvují závěrečné kolokvium se zkouškou a další části výcviku, které probíhají individuálně nebo v malých skupinkách paralelně s výcvikem: individuální sebezkušenost,  individuální supervize, nácvik dovedností v malých skupinkách, externí supervize v malých skupinkách. Pro získání certifikátu je nutná ještě praxe pod supervizí (400 hodin).

 

PODROBNÝ POPIS VÝCVIKOVÉHO PROGRAMU

1. Sebezkušenostní část výcviku (celkem 350 hodin)

a) skupinová sebezkušenost( 300 hodin)

Skupinová sebezkušenostní část probíhá v 1.-3.ročníku ve dvou paralelních (13-tičlenných) skupinách, každou vede dvojice výcvikových terapeutů. Frekventanti  absolvují 10 čtyřdenních sebezkušenostních setkání ve skupině zaměřené na nestrukturovanou skupinovou dynamiku. Sebezkušenostní část je zaměřena na  osobní zkušenost frekventanta s psychoterapeutickým procesem, reflexi tohoto procesu, sebereflexi a reflexi jeho místa ve skupině, osobní  a profesní rozvoj. 

b)individuální sebezkušenost (50hodin)

Další sebezkušenost získá student v individuální psychoterapii u psychoterapeuta, který je odsouhlasen lektorským týmem. Získá tím i důležitou osobní zkušenost z vedení individuální terapie. Individuální sebezkušenost doporučujeme až v druhé části výcviku.


 

2. Teorie a nácvik dovedností (celkem 500 hodin)

Tato část výcviku zahrnuje teoretické přednášky, kolokvia, propojení teorie s praxí(nácviky) a závěrečné zkoušky.

Teoretické přednášky jsou součástí výcvikových setkání v 1. - 5. ročníku, konají se v celé komunitě. Teoretická témata se vzhledem k integrativní orientaci výcviku týkají především základních integrativních psychoterapeutických  pojmů, společných účinných faktorů, soustředí se  na témata interpersonálních vztahů a konfliktů pacienta, procesu uvědomění,  podílu jedince na opakujících se vzorcích a  potížích, roli terapeuta apod. Teoretické přednášky poskytnou studentům také informace o využití  psychoterapie v klinické praxi. 

Na kolokvium studenti přinášejí poznatky, které získali na výcvikových setkáních, při studiu literatury, ve své praxi  a sdílejí je s ostatními, záměrem je zážitek  procesu osobní  integrace a budování vlastního terapeutického přístupu. 

Nácvik dovedností  probíhá ve 3.-5 ročníku  v malých nácvikových skupinách, frekventanti získávají zkušenosti a  praktické  dovednosti  v roli terapeuta.

Na závěrečných zkouškách bude probíhat obhajoba závěrečné práce.

 

3. Supervize (celkem 176 hodin)- skupinová a individuální supervize.

 Skupinová supervize se odehrává v druhé polovině výcviku, probíhá pod vedením stálého supervizora v menších skupinách, která svým složením není totožná se sebezkušenostní skupinou a je zaměřena na využívání terapeutických dovedností v terapeutické práci s klienty/pacienty. Frekventanti dále absolvují individuální supervizi s jedním supervizorem, záměrem je zejména podpora vytváření osobního terapeutického přístupu.   Supervize má za cíl provázet a podporovat frekventanta v jeho klinické praxi, rozšiřovat jeho uvědomění v dané terapeutické situaci, minimalizovat jeho neuvědomované emoční reakce, pracovat s protipřenosem.

Supervizní část je personálně i časově oddělena od sebezkušenostní části.

 

PODMÍNKY UKONČENÍ VÝCVIKU

  • absolvování předepsaných hodin sebezkušenosti, teorie a nácviku dovedností, supervize
  • splnění souvisejících povinností dle evidence v indexu a vyrovnání finančních závazků
  • pět ročníkových prací (frekventanti tyto práce sepisují vždy ke konci výcvikového roku a reflektují svůj osobní a profesionální vývoj).

Poté se frekventanti  mohou přihlásit ke zkouškám, kde předkládají: závěrečnou práci (v této práci frekventant popíše kazuistiku ze své praxe a teoreticky ji zarámuje, doloží tím svoji schopnosti pracovat profesionálně s klientem, orientovat se v teoretických psychoterapeutických pojmech, osvojit si integrativní perspektivu, reflektovat vlastní terapeutický přístup).

  • úspěšné absolvování závěrečné zkoušky (u zkoušky je přítomen externí zkoušející, který není členem lektorského týmu.
     

PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ:

Garant výcviku:

Mgr. Radim Karpíšek

 

Lektoři:

Sebezkušenostní část:

MUDr. Markéta Skálová 

PhDr. Markéta Rokytová  

Mgr. Milan Stiburek                            

Mgr. Daniel Karásek

 

Teorie a nácvik dovedností:

doc.MUDr. Jan Roubal, Ph.D.

PhDr. et. JUDr. Stanislava Dudová

Mgr. Radim Karpíšek

Mgr. Petr Odstrčil

PhDr. Roman Hytych, Ph.D.

Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.

Mgr. Jan Zvettler

 

K výuce specifických témat ve výcviku mohou být přizváni i další externisté.

 

Supervizoři:

doc.MUDr. Jan Roubal, Ph.D.

PhDr. et. JUDr. Stanislava Dudová 

Mgr. Radim Karpíšek 

Mgr. Jan Kulhánek

 PhDr. Eva Tošnerová

 

Supervize lektorského týmu:

PhDr.Zuzana Foitová

  

ETICKÝ KODEX

Lektoři i supervizoři a účastníci výcviku akceptují etický kodex ČPS ČLS JEP a etický kodex EAIP.

 

INSTITUCIONÁLNÍ ZAKOTVENÍ A VÝZKUM

Program výcviku byl v letech 2009,2012,2019 a 2024 schválen   IPVZ pro zdravotnictví, v roce 2018  získal certifikaci ČAP. Výcvik integrace v psychoterapii prošel komplexním akreditačním řízením EAIP (The European Association for Integrative Psychotherapy) a byl v roce 2015 přijat za plného člena této organizace.

 

V letech 2010-2015 by výcvik předmětem pětiletého výzkumného projektu realizovaného Centrem pro výzkum psychoterapie na katedře psychologie FSS MU Brno v rámci grantového projektu GAP407/11/ 0141 „Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii“. Výzkum výcviku i souvisejících témat vedly k množství konferenčních vystoupením v ČR a především v zahraničí (konference Society for Psychotherapy Research a Society for Exploration of Psychotherapy Integration) a také k vědeckým publikacím autorů z Centra pro výzkum psychoterapie při katedře psychologie FSS MU v Brně. Publikační výstupy tohoto výzkumného projektu jsou přístupné na http://psych.fss.muni.cz/psychotherapyresearch/cs/  .


 

 


 

 

VIP tým 2023